Världens sötaste pojke

Tänk att världens sötaste pojke heter Viktor och bor i järfälla i Sverige! De lyckliga föräldrarna Thomas och Sara är inte överaskade de har alltid känt på sig att det är något mycket speciellt med deras lilla glada och gosiga gullesnutt.

Föräldrarna är inte helt säkra på hur lilla Viktor har kunnat bli så här otroligt söt men de tror att Saras mormors mor kan ha med saken att göra. Hon var redan under 1800 talet uppmärksammad för sin skönhet och höll på att bli bortgift till en indisk prins enligt föräldrarna.

Men hur kan det komma sig att den sötaste pojken i hela världen är född i just lilla Sverige? Har Sverige haft sån tur att världens sötaste pojke föddes just här i Sverige? Och hur har man kommit fram till att han verkligen är den sötaste pojken i hela världen? Tänkvärda frågor om man gillar källkritik men så är det i alla fall enligt Google!

Det är visserligen möjligt och tom sannolikt att Viktor tillhör en av de sötaste pojkarna i världen, rent objektivt men man ska naturligtvis inte tro på allt sökmotorer eller människor påstår. Människor kan ha fel eller ljuga precis som sökmotorer eftersom de är manipulerbara och gör det människor säger åt dem att göra, bara man vet hur.

Det vi har gjort här är att placera en onekligen mycket söt liten Viktor i toppen av sökresultaten på sökmotorn Google genom s.k onpage optimering av denna sida. Konkret handlar det om ett par enkla steg:

  • Man använder helt enkelt sidans viktigaste element för att tala om för sökmotorn vad sidan handlar om: världens sötaste pojke!
  • Det hela handlar om att utveckla ämnet: barns utseende och hur söta de kan vara som tex Viktor här och skriva tillräckligt mycket om det så att sidan uppfattas som tillräckligt intressant/ seriös. Man brukar säga någonstans runt 500 ord.
  • Resten handlar om konkurrensen om de valda begreppen och fraserna. Eftersom det inte finns några kommersiella intressen för: världens sötaste pojke, (som uppenbarligen är Viktor) är det förmodligen inte svårt att få till resultaten i sökmotorn.
  • Inom konkurrensutsatta områden är det dock en helt annan femma.

Denna artikel visar alltså möjligheterna med onlinemarknadsföring att påverka synligheten på nätet. I detta fall har vi tagit något enkelt som inte kräver några resurser mer än att skriva om detta. Men principerna är desamma för kommersiella produkter och tjänster. Om allt går enligt planerna innebär det att lilla Viktor kommer visas upp för hela världen, eller i alla fall den som söker på frasen i Sverige, att beundra närhelst någon undrar hur världens sötaste pojke ser ut. Enligt mig i alla fall.

Om Thomas